CELE I ZADANIA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH W ŚWIETLICY
I.TREŚCI PROGRAMU:
W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół następujących ośrodków:
1. DZIECKO W RODZINIE:
- członkowie rodziny, ich zajęcia i obowiązki,
- okazywanie uczuć w rodzinie,
- uroczystości i święta w rodzinie,
- praca zawodowa rodziców.
2. DZIECKO JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOSCI SZKOLNEJ:
- szkoła i jej pracownicy,
- zasady zachowania w grupie,
- przyjaźń i koleżeństwo, pomoc koleżeńska,
- zabawy w gronie koleżanek i kolegów,
- rozwiązywanie kłopotliwych sytuacji.
3. ZJAWISKA TOWARZYSZĄCE ZMIANOM PÓR ROKU:
- pory roku w przyrodzie i literaturze,
- przeżycie związane ze zmianami w przyrodzie,
- warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
4. UCZEŃ UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO:
- bezpieczna droga do szkoły,
- zachowanie się dziecka w środkach komunikacji.
5. WYPOCZYNEK I CZAS WOLNY:
- wypoczywamy bezpiecznie,
- rozkład dnia ucznia – czas nauki, odpoczynku i zabawy,
- ulubione programy TV,
- sposób na ferie,
- wakacyjne plany,
- aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
6. POLSKA – MOJA OJCZYZNA:
- Polska – położenie, sąsiedzi,
- Warszawa – nasza stolica,
- ważne rocznice,
- poznajemy legendy polskie,
- symbole narodowe.
7. TRADYCJE I ZWYCZAJE W ŻYCIU RODZINY:
- wieczór andrzejkowy,
- jak obchodzimy święta?
- witamy Nowy Rok,
- powitanie wiosny.
8. MOJA MIEJSCOWOŚC WCZORAJ I DZIŚ:
- krajobraz okolicy,
- praca zawodowa mieszkańców wsi,
- marzenia dzieci związane z miejscowością.
9. ULUBIONE KSIĄŻKI DLA DZIECI I ICH AUTORZY:
- różne formy prezentacji ulubionych książek,
- książka – źródłem wiedzy,
- tworzymy własną książkę.
10. ZABAWA W TEATR:
- teatr w życiu człowieka,
- praca nad tekstem,
- uczymy się pięknie deklamować – ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne,
- prezentacje osiągnięć,
- konkurs recytatorski.
11. DBAMY O ZDROWIE:
- warunki sprzyjające utrzymaniu zdrowia,
- zasady racjonalnego odżywiania się,
- praca lekarza i pielęgniarki,
- dbamy o zęby.
12. TO POTRAFIĘ:
- wśród zagadek, rebusów i krzyżówek,
- ortografia na wesoło,
- konkurs – „To już wiesz”.
13. ZIEMIA – PLANETA WSZYSTKICH LUDZI:
- zagrożenia środowiska i sposoby ich pokonywania,
- sprzątanie świata,
- człowiek – cząstką środowiska.
14. WSPÓLNIE BAWIMY SIĘ I PRACUJEMY:
- normy i zasady zachowania w grupie.
II. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA
1. Metody pracy:
a) Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne:
- plastyczne,
- rozwijające zdolności intelektualne,
- muzyczno – ruchowe,
- sportowo – rekreacyjne,
- profilaktyczne.
b) Gry i zabawy:
- gry dydaktyczne,
- zabawy tematyczne,
- zabawy muzyczno – ruchowe,
- gry i zabawy sportowe.
c) Drama
d) Metody aktywizują
e) Uroczystości szkolne zgodnie z kalendarzem imprez
f) Spacery i wycieczki
2. Formy pracy:
a) zbiorowe,
b) grupowe,
c) indywidualne.
3. Techniczne środki nauczania:
a) Komputer,
b) Magnetowid,
c) RTV.