CELE I ZADANIA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH W ŚWIETLICY

CELE I ZADANIA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH W ŚWIETLICY

I.TREŚCI PROGRAMU:

W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół następujących ośrodków:

1. DZIECKO W RODZINIE:

  • członkowie rodziny, ich zajęcia i obowiązki,
  • okazywanie uczuć w rodzinie,
  • uroczystości i święta w rodzinie,
  • praca zawodowa rodziców.

2. DZIECKO JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOSCI SZKOLNEJ:

  • szkoła i jej pracownicy,
  • zasady zachowania w grupie,
  • przyjaźń i koleżeństwo, pomoc koleżeńska,
  • zabawy w gronie koleżanek i kolegów,
  • rozwiązywanie kłopotliwych sytuacji.

3. ZJAWISKA TOWARZYSZĄCE ZMIANOM PÓR ROKU:

  • pory roku w przyrodzie i literaturze,
  • przeżycie związane ze zmianami w przyrodzie,
  • warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.

4. UCZEŃ UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO:

  • bezpieczna droga do szkoły,
  • zachowanie się dziecka w środkach komunikacji.

5. WYPOCZYNEK I CZAS WOLNY:

  • wypoczywamy bezpiecznie,
  • rozkład dnia ucznia – czas nauki, odpoczynku i zabawy,
  • ulubione programy TV,
  • sposób na ferie,
  • wakacyjne plany,
  • aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.

6. POLSKA – MOJA OJCZYZNA:

  • Polska – położenie, sąsiedzi,
  • Warszawa – nasza stolica,
  • ważne rocznice,
  • poznajemy legendy polskie,
  • symbole narodowe.

7. TRADYCJE I ZWYCZAJE W ŻYCIU RODZINY:

  • wieczór andrzejkowy,
  • jak obchodzimy święta?
  • witamy Nowy Rok,
  • powitanie wiosny.

8. MOJA MIEJSCOWOŚC WCZORAJ I DZIŚ:

  • krajobraz okolicy,
  • praca zawodowa mieszkańców wsi,
  • marzenia dzieci związane z miejscowością.

9. ULUBIONE KSIĄŻKI DLA DZIECI I ICH AUTORZY:

  • różne formy prezentacji ulubionych książek,
  • książka – źródłem wiedzy,
  • tworzymy własną książkę.

10. ZABAWA W TEATR:

  • teatr w życiu człowieka,
  • praca nad tekstem,
  • uczymy się pięknie deklamować – ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne,
  • prezentacje osiągnięć,
  • konkurs recytatorski.

11. DBAMY O ZDROWIE:

  • warunki sprzyjające utrzymaniu zdrowia,
  • zasady racjonalnego odżywiania się,
  • praca lekarza i pielęgniarki,
  • dbamy o zęby.

12. TO POTRAFIĘ:

  • wśród zagadek, rebusów i krzyżówek,
  • ortografia na wesoło,
  • konkurs – „To już wiesz”.

13. ZIEMIA – PLANETA WSZYSTKICH LUDZI:

  • zagrożenia środowiska i sposoby ich pokonywania,
  • sprzątanie świata,
  • człowiek – cząstką środowiska.

14. WSPÓLNIE BAWIMY SIĘ I PRACUJEMY:

  • normy i zasady zachowania w grupie.       

 

II. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA

 

1.       Metody pracy:

a)      Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne:

  • plastyczne,
  • rozwijające zdolności intelektualne,
  • muzyczno – ruchowe,
  • sportowo – rekreacyjne,
  • profilaktyczne.

b)      Gry i zabawy:

  • gry dydaktyczne,
  • zabawy tematyczne,
  • zabawy muzyczno – ruchowe,
  • gry i zabawy sportowe.

c)       Drama

d)      Metody aktywizują

e)      Uroczystości szkolne zgodnie z kalendarzem imprez

f)      Spacery i wycieczki

 

2.       Formy pracy:

a)      zbiorowe,

b)      grupowe,

c)      indywidualne.

 

3.       Techniczne środki nauczania:

a)      Komputer,

b)      Magnetowid,

c)      RTV.