SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DORADZTWA ZAWODOWEGO W KLASIE VII

Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego w klasie VII

Temat lekcji: Zawody przyszłości, przeszłości i zapomniane.

Cel ogólny: wyszukiwanie i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów oraz kształtowanie umiejętności językowych; planowanie kariery edukacyjno- zawodowej z uwzględnieniem konsekwencji podjętych wyborów.

Cele szczegółowe:

- uczeń potrafi dopasować przykładowe zawody do wybranej kategorii zawodów (zawody przyszłości, przeszłości i zapomniane),

- uczeń potrafi podać definicję zawodu przyszłości, przeszłości i zapomnianego (ginącego),

- uczeń potrafi dopasować do wybranych zawodów nazwy zawodów w języku angielskim,

- uczeń potrafi zdefiniować wybrany zawód za pomocą słówek w języku angielskim,

- uczeń potrafi współpracować z innymi na rzecz osiągnięcia wspólnego celu,

- uczeń kształci kompetencje informatyczne (umiejętność korzystania z aplikacji, platform edukacyjnych, itp.),

- uczeń zna znaczenie słów: rozwój zawodowy, rynek pracy, kompetencje miękkie, barometr zawodów, wybrane nazwy zawodów przyszłości, przeszłości
i ginące.

Metody i formy pracy: praca w grupach, praca zbiorowa, eksperyment, dyskusja, prezentacja, pogadanka.

Środki dydaktyczne: karty pracy do pracy w grupach (nazwy zawodów i ich kategorie, kartki z nazwami zawodów w języku angielskim, tablica interaktywna, Internet (LearningApps.org; wordwall.net oraz strona barometrzawodow.pl)

Przebieg lekcji:

1. Powitanie uczniów i krótkie omówienie celu zajęć.

2. Podział uczniów na grupy i rozdanie kartek z różnymi zawodami.

3. Nauczyciel prosi uczniów w grupach o podanie definicji (własne pomysły) zawodu przyszłości, przeszłości i zawodów zapomnianych.

4. Uczniowie podają definicje ww. zawodów. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów lub naprowadza na prawidłową odpowiedź.

5. Praca w grupach – uczniowie przyporządkowują wybrane zawody do kategorii. Liderzy grup odczytują swoje wypowiedzi i sprawdzają poprawność odpowiedzi.

6. Poznawanie zawodów ginących. Uczniowie próbują odgadnąć, czym zajmowano się w zawodach: cyrulik, druciarz, konwisarz, stelmach, repasarka, siodlarz, strycharz. Sprawdzają swoje odpowiedzi
z nauczycielem.

7. Nauczyciel rozdaje uczniom w grupach nazwy niektórych zawodów
w języku angielskim. Uczniowie we wcześniej podanych kartkach
z zawodami odszukują ich znaczenie. Zapisują odpowiedzi na tablicy.

8. Praca zbiorowa – wykorzystanie strony LearningApps.org. Uczniowie dopasowują nazwy zawodów w języku angielskim z ich czynnościami.

9. Praca zbiorowa – (wordwall.net) – uczniowie odgadują nazwy zawodów po przeczytaniu informacji z charakterystycznymi czynnościami wykonywanymi w danym zawodzie.

10. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy warto planować swoją przyszłość? Uczniowie udzielają odpowiedzi: tak lub nie. Jeżeli wszyscy uczniowie odpowiedzą „tak”, nauczyciel prosi chętnych o krótkie uzasadnienia swojego zdania. Jeżeli są osoby, które odpowiedzą „nie”, kontynuuje dalej ćwiczenie.

a. Proponuje uczniom, którzy uważają, że nie warto planować przyszłości edukacyjno-zawodowej – zdać się na przypadek (los). Prosi ich o wylosowanie jednej z przypadkowych karteczek z przykładowymi zawodami znajdującymi się w pudełku. Pozostałe karteczki rozsypuje na jednej z ławek. Następnie proponuje, żeby każdy uczeń wyobraził sobie, że kontynuuje naukę/pracuje w takim kierunku/zawodzie, jaki wylosował.

b. Nauczyciel pyta uczniów: Kto jest zadowolony z propozycji, którą wylosował, a kto nie i dlaczego? Prosi o krótkie uzasadnienie swojego zadania. Po chwili daje jednak uczniom możliwość wymiany karteczki na taką, która będzie bardziej im odpowiadała (spośród karteczek rozsypanych na ławce).

c. Nauczyciel informuje uczniów, że ci którzy wymienili kartki,
tzn. zastanowili się, przemyśleli i zdecydowali dokonać innego wyboru, zrobili właśnie pierwszy krok do planowania własnej kariery zawodowej.

11. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze stroną barometrzawodow.pl, na której prognozowane jest zapotrzebowanie pracowników na rynku pracy w różnych województwach, w danym roku.

12. Podsumowanie zajęć

Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań:

1. Na zajęciach dowiedziałem/łam się ………………………………..

2. Wiedza z dzisiejszych zajęć pomoże mi w ………………………...

 

 

Opracowanie

Elżbieta Korycka