Statystyki
- Odwiedziny: 1277740
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
SCENARIUSZ ZAJĘĆ – EDUKACJA MATEMATYCZNA kl. 3
Temat: Obliczanie obwodów figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt) i ich własności -
ćwiczenia utrwalające.
CELE:
Szczegółowe:
Uczeń potrafi:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wstęp:
Uczniowie dobierają się w grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw kolorowych figur geometrycznych płaskich. Uczniowie nazywają kolejno losowo wybierane figury i nazywają je w języku polskim i angielskim. Następnie określają ich kolor, podając nazwy polskie
i angielskie.
Przebieg zajęć:
1. Geometrycznego robota.
Każdy uczeń układa na kartce z różnych figur geometrycznych robota. Potem uczniowie odpowiadają na pytania w języku polskim, a następnie w języku angielskim:
Następnie przeliczają ile figur określonego kształtu wykorzystały do stworzenia postaci robota, podają liczbę słownie w języku polskim i angielskim.
Na zakończenie tego ćwiczenia uczniowie przerysowują swojego geometrycznego robota na kartkę, posługując się ołówkiem, kredkami i linijką.
2. Obliczamy obwody.
Nauczyciel rozdaje karty pracy z narysowanymi figurami geometrycznymi: kwadratem
i prostokątem. Popatrzcie na figury geometryczne, które otrzymaliście narysowane na kartkach.
- Kto potrafi powiedzieć co to jest obwód np. kwadratu?
Obwód to suma długości boków danej figury geometrycznej.
- W jaki sposób obliczymy obwód np. kwadratu lub prostokąta?
Dodając długości wszystkich boków.
- Proszę odczytać długość boków kwadratu z karty pracy.
Bok ma 60 cm długości.
- Jak policzymy długość tego kwadratu?
60 cm + 60 cm + 60 cm + 60 cm = 240 cm
- Proszę odczytać długość boków prostokąta?
60 cm +80 cm + 60 cm + 80 cm = 280 cm
3. Robot Photon rysuje figury geometryczne.
Wy już umiecie rysować figury geometryczne, a teraz nauczymy robota rysować. Wykorzystamy do tego celu znany wam program Scratch i kratownicę.
Pierwsza grupa zaprogramuje robota do narysowania kwadratu zgodnie z wymiarami na karcie pracy. Druga grupa zaprogramuje robota do narysowania prostokąta.
- Od czego trzeba zacząć, aby zaprogramować robota do narysowania danych figur?
Musimy wyznaczyć im trasę na kratownicy, mierząc linijką lub miarą krawiecką. Pozwoli to na sprawdzenie czy robot rysuje figurę o właściwych wymiarach.
- Proszę wyznaczyć na kratownicy pierwszą trasę robota, którą będzie obwód kwadratu.
Uczniowie z pierwszej grupy wyznaczają na kratownicy obwód kwadratu, przyklejając kolorową taśmę.
- Proszę wyznaczyć na kratownicy pierwszą trasę robota, którą będzie obwód prostokąta.
Uczniowie z pierwszej grupy wyznaczają na kratownicy obwód prostokąta, przyklejając kolorową taśmę.
- Jaka będzie kolejna czynność?
Musimy w programie Scratch zaprogramować trasę robota, która wyznaczy obwód kwadratu, a druga grupa zaprogramuje trasę robota, która wyznaczy obwód prostokąta.
Uczniowie pracują na tabletach, programując robota w programie Scratch.
- Grupa pierwsza przedstawi i omówi po polsku i po angielsku kolejne bloczki, które użyliście do zaprogramowania robota, aby narysował kwadrat o podanych na karcie pracy wymiarach.
Chętny uczeń demonstruje na tablicy interaktywnej i omawia kolejne bloczki, które uczniowie użyli w celu zaprogramowania robota do narysowania obwodu kwadratu.
Start
do przodu 60 cm
skręć w prawo
do przodu 60 cm
skręć w prawo
do przodu 60 cm
skręć w prawo
do przodu 60 cm
Następnie uczniowie ustawiają robota na kratownicy i sprawdzają czy robot potrafi prawidłowo narysować kwadrat.
- Druga grupa przedstawi i omówi po polsku i po angielsku kolejne bloczki, które użyliście do zaprogramowania robota, aby narysował prostokąt o podanych na karcie pracy wymiarach.
Chętny uczeń demonstruje na tablicy interaktywnej i omawia kolejne bloczki, które uczniowie użyli w celu zaprogramowania robota do narysowania obwodu prostokąta.
Start
do przodu 60 cm
skręć w lewo
do przodu 80 cm
skręć w lewo
do przodu 60 cm
skręć w lewo
do przodu 80 cm
Następnie uczniowie ustawiają robota na kratownicy i sprawdzają czy robot potrafi prawidłowo narysować prostokąt.
Zakończenie:
Obydwie grupy potrafią nazywać zarówno po polsku jak i po angielsku poznane figury geometryczne. Świetnie znają kolory, które też nazywają w języku polskim i angielski. Wiedzą jak oblicza się obwód kwadratu i obwód prostokąta.
Nauczyliście też rysować obwód tych figur robota. Brawo!!!