SCENARIUSZ ZAJĘĆ – EDUKACJA MATEMATYCZNA

SCENARIUSZ ZAJĘĆ – EDUKACJA MATEMATYCZNA kl. 3

Temat: Obliczanie obwodów figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt) i ich własności -
             ćwiczenia utrwalające.

CELE:

  • Ogólne:
  • rozróżnia i nazywa poznane figury geometryczne(kwadrat, prostokąt, koło i trójkąt),
  • kształcenie umiejętności dokładnego i starannego kreślenia kwadratu, prostokąta, zgodnie z własnościami tych figur,
  • doskonalenie umiejętności mierzenia długości boków wskazanych figur,
  • znajomość sposobów obliczania obwodów figur.

Szczegółowe:

Uczeń potrafi:

  • dostrzec i opisać różnice i podobieństwa między prostokątami i kwadratami,
  • nazywać poznane figury geometryczne w języku polskim i angielskim,
  • określać po polsku i angielsku kolory wskazywanych figur,
  • uczeń określa po polsku i po angielsku kierunki: w prawo, w lewo, do przodu,
  • obliczyć obwody figur geometrycznych przez dodawanie długości boków,
  • zna własności kwadratów i prostokątów i stosuje je do praktycznych obliczeń,
  • współpracować w grupie,
  • mierzyć długość odcinków za pomocą narzędzi pomiarowych,
  • obliczyć obwód prostokąta i kwadratu o danych bokach,
  • rysować kwadrat i prostokąt o podanych długościach boków z wykorzystaniem sieci kwadratowej i robota oraz programu Scratch.

Metody:

  • słowna (rozmowa kierowana),
  • CLIL,
  • poglądowe,
  • działalności praktycznej.

Formy pracy:

  • zbiorowa,
  • indywidualna (jednolita i zróżnicowana),
  • grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

  • figury geometryczne  w różnych kolorach,
  • kredki, ołówki,
  • karty pracy,
  • linijki, taśmy krawieckie,
  • tablety z programem Scretch,
  • robot Photon,
  • tablica interaktywna,
  • mata edukacyjna.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wstęp:

Uczniowie dobierają się w grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw kolorowych figur geometrycznych płaskich. Uczniowie nazywają kolejno losowo wybierane figury i nazywają je w języku polskim i angielskim. Następnie określają ich kolor, podając nazwy polskie
i angielskie.

Przebieg zajęć:

1.     Geometrycznego robota.

Każdy uczeń układa na kartce z różnych figur geometrycznych robota. Potem uczniowie odpowiadają na pytania w języku polskim, a następnie w języku angielskim:

  • Z jakich figur składa się twój robot?
  • Jaka figura to głowa? (koło – circle)
  • Jakie figury to ręce?, nogi? (prostokąt – rectangle)
  • Z jakiej figury jest brzuch? (kwadrat – square)

Następnie przeliczają ile figur określonego kształtu wykorzystały do stworzenia  postaci robota, podają liczbę słownie w języku polskim i angielskim.

Na zakończenie tego ćwiczenia uczniowie przerysowują swojego geometrycznego robota na kartkę, posługując się ołówkiem, kredkami i linijką.

2.     Obliczamy obwody.

Nauczyciel rozdaje karty pracy z narysowanymi figurami geometrycznymi: kwadratem
i prostokątem. Popatrzcie na figury geometryczne, które otrzymaliście narysowane na kartkach.

- Kto potrafi powiedzieć co to jest obwód np. kwadratu?

Obwód to suma długości boków danej figury geometrycznej.

- W jaki sposób obliczymy obwód np. kwadratu lub prostokąta?

Dodając długości wszystkich boków.

- Proszę odczytać długość boków kwadratu z karty pracy.

Bok ma 60 cm długości.

- Jak policzymy długość tego kwadratu?

60 cm + 60 cm + 60 cm + 60 cm = 240 cm

- Proszę odczytać długość boków prostokąta?

60 cm +80 cm + 60 cm + 80 cm = 280 cm

3.     Robot Photon rysuje figury geometryczne.

Wy już umiecie rysować figury geometryczne, a teraz nauczymy robota rysować. Wykorzystamy do tego celu znany wam program Scratch i kratownicę.

Pierwsza grupa zaprogramuje robota do narysowania kwadratu zgodnie z wymiarami na karcie pracy. Druga grupa zaprogramuje robota do narysowania prostokąta.

- Od czego trzeba zacząć, aby zaprogramować robota do narysowania danych figur?

Musimy wyznaczyć im trasę na kratownicy, mierząc linijką lub miarą krawiecką. Pozwoli to na sprawdzenie czy robot rysuje figurę o właściwych wymiarach.

- Proszę wyznaczyć na kratownicy pierwszą trasę robota, którą będzie obwód kwadratu.

Uczniowie z pierwszej grupy wyznaczają na kratownicy obwód kwadratu, przyklejając kolorową taśmę.

- Proszę wyznaczyć na kratownicy pierwszą trasę robota, którą będzie obwód prostokąta. 

Uczniowie z pierwszej grupy wyznaczają na kratownicy obwód prostokąta, przyklejając kolorową taśmę.

- Jaka będzie kolejna czynność?

Musimy w programie Scratch zaprogramować trasę robota, która wyznaczy obwód kwadratu, a druga grupa zaprogramuje trasę robota, która wyznaczy obwód prostokąta.

Uczniowie pracują na tabletach, programując robota w programie Scratch.

- Grupa pierwsza przedstawi i omówi po polsku i po angielsku kolejne bloczki, które użyliście do zaprogramowania robota, aby narysował kwadrat o podanych na karcie pracy wymiarach.

Chętny uczeń demonstruje na tablicy interaktywnej i omawia kolejne bloczki, które uczniowie użyli  w celu zaprogramowania robota do narysowania obwodu kwadratu.

Start

do przodu 60 cm

skręć w prawo

do przodu 60 cm

skręć w prawo

do przodu 60 cm

skręć w prawo

do przodu 60 cm

Następnie uczniowie ustawiają robota na kratownicy i sprawdzają czy robot potrafi prawidłowo narysować kwadrat.

- Druga grupa przedstawi i omówi po polsku i po angielsku kolejne bloczki, które użyliście do zaprogramowania robota, aby narysował prostokąt o podanych na karcie pracy wymiarach.

Chętny uczeń demonstruje na tablicy interaktywnej i omawia kolejne bloczki, które uczniowie użyli  w celu zaprogramowania robota do narysowania obwodu prostokąta.

Start

do przodu 60 cm

skręć w lewo

do przodu 80 cm

skręć w lewo

do przodu 60 cm

skręć w lewo

do przodu 80 cm

Następnie uczniowie ustawiają robota na kratownicy i sprawdzają czy robot potrafi prawidłowo narysować prostokąt.

Zakończenie:

Obydwie grupy potrafią nazywać zarówno po polsku jak i po angielsku poznane figury geometryczne. Świetnie znają kolory, które też nazywają w języku polskim i angielski. Wiedzą jak oblicza się obwód kwadratu i obwód prostokąta.

Nauczyliście też rysować obwód tych  figur robota. Brawo!!!