SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI LEKCJI OTWARTYCH

Lekcje otwarte w ramach realizacji projektu

,,Uczmy się dla siebie i dla innych - doskonalenie zawodowe kadry
źródłem sukcesu społeczności wiejskiej”

 

Uczestnicy  szkoleń ‘’Learning, Fun & Games – Methodology for Primary Level’’ oraz ‘’Fluency & English  Language Development for Teachers” odbytych na Malcie w dniach 04.10.2021r. - 08.10.2021r. w ramach programu Erasmus + zdobyli nowe doświadczenia, wzbogacili swój warsztat pracy, zaznajomili się z nowymi metodami i formami pracy. Uzyskaną wiedzę wdrożyli na zajęciach lekcyjnych z matematyki, informatyki, języka angielskiego, języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej, doradztwa zawodowego i historii. Zdobytą wiedzą i umiejętnościami nauczyciele dzielili się z pozostałymi członkami rady pedagogicznej w ramach lekcji otwartych w Szkole Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierakówku.

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w ramach zajęć z informatyki przeprowadził zajęcia z użyciem nowoczesnych technologii multimedialnych, stosując metodę CLIL, poglądową i działalności praktycznej. Uczniowie poznali sposoby szyfrowania  i odszyfrowywania informacji. W trakcie zajęć wykorzystano grę Scottie Go! do utrwalenia wcześniej zdobytych umiejętności. Uczniowie utrwalili określenia kierunków w języku polskim i angielskim, nauczyli się odszyfrować tekst zgodnie z kluczem, zakodowali  informację zgodnie z kluczem, stworzyli i przetestowali napisany program, wykorzystując dostępne polecenia. Dowiedzieli się również, na czym polegają obroty. Będą potrafili również zastosować wiedzę podczas pisania kodu. Nauczyli się szukać różnych możliwych rozwiązań postawionego problemu, doskonalili współpracę w grupie rówieśniczej.

W ramach edukacji matematycznejprzeprowadzono zajęcia na tematobliczania obwodów figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt) i ich własności. Uczniowie rozróżniali
i nazywali poznane figury geometryczne (kwadrat, prostokąt, koło i trójkąt), kształcili umiejętności dokładnego i starannego kreślenia kwadratu, prostokąta, zgodnie z własnościami tych figur. Doskonalili umiejętności mierzenia długości boków wskazanych figur, znajomość sposobów obliczania obwodów figur z wykorzystaniem sieci kwadratowej, robota oraz programu Scratch. Zastosowano metodę słowną, poglądową, działalności praktycznej oraz metodę CLIL. Uczniowie nazywali poznane figury geometryczne w języku polskim              i angielskim, określali po polsku i angielsku kolory wskazywanych figur, kierunki: w prawo,  w lewo, do przodu, obliczali  obwody figur geometrycznych przez dodawanie długości boków, poznali własności kwadratów i prostokątów,  stosując je w praktycznych obliczeniach. Uczniowie współpracowali w grupie, rozwiązywali problemy w formie pracy zbiorowe i indywidualnej. Na zajęciach wykorzystano nowoczesne środki dydaktyczne: tablety z programem Scretch, robot Photon, tablicę interaktywną, matę edukacyjną oraz  figury geometryczne  w różnych kolorach, kredki, ołówki, karty pracy, linijki, taśmy krawieckie.

W ramach zajęć z języka angielskiego przeprowadzono lekcję otwartą w klasie IV. Były to ćwiczenia leksykalno – gramatyczne oraz zapoznano dzieci z wiadomościami na temat Malty. Uczniowie rozpoznawali słownictwo związane z przedmiotami, przyborami używanymi szkole, stosowali czasownik "to be" w zdaniach twierdzących, pytających i przeczących. Wymieniali atrakcje turystyczne Malty, rozpoznawali  podstawowe symbole Malty, znane miejsca, rozpoznawali flagi i kraje, stosowali nazwy w języku angielskim, potrafili odnaleźć informacje w czytanym i słuchanym tekście, tworzyli dialog w języku angielskim, potrafili wyszukać w Internecie  informacji na temat krajów europejskich. (CIA.gov site. World Fact Book. Flags of the World). Dzieci wzięły udział w interaktywnym quizie utrwalającym zdobytą wiedzę na temat Malty (https://podroze.onet.pl/ciekawe/malta-co-o-niej-wiesz-quiz/4g00dw7).

W ramach zajęć z edukacji przedszkolnej z języka angielskiego w grupie wiekowej
czterolatków
przeprowadzono zajęcia na temat: ,,The zoo animals” - Poznajemy nazwy zwierzątek. Wprowadzono słownictwo: kangaroo, elephant, penguin, snake, monkey, polar bear. Nauczyciel wprowadził wyrażenia i struktury zdaniowe: „This is...” „Look, what animals can you see?”. Osiągnięte cele podczas zajęć:

- dzieci poznały i reagowały na proste polecenia w języku angielskim: Stand up, let's make  a circle, sit down, close your eyes, open your eyes,

- dzieci poznały wyrażenia i struktury zdaniowe: „This is...”, „How are you?”,

-  poznały wybrane nazwy zwierząt w języku angielskim,

- potrafią ilustrować ruchem piosenkę "Hello. Can you clap your hands?", „Let's Go To The Zoo”,

- wskazać wybrane zwierzę spośród zaprezentowanych przez nauczyciela za pomocą kart dydaktycznych/flashcards i nazwać ją w języku angielskim.

Zastosowano następujące metody i formy pracy:

  • metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning),
  • podające (rozmowa, objaśnienia, polecenia),
  • poglądowe (prezentacja),
  • czynnościowe (zadania stawiane dzieciom),
  • TPR - metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response),
  • praca z całą grupą – wspólne powtarzanie,
  • praca indywidualna.

          Na zajęciach wykorzystano pomoce dydaktyczne: Internet, karty prezentacyjne/flashcards ze zwierzętami, kolorowanki zwierząt, kredki.

Tematem lekcji otwartej z historii w klasie V było Średniowieczne miasto. The medieval town. Uczniowie wyjaśniali, na czym polegała lokacja miasta, charakteryzowali główne zajęcia mieszkańców miasta,  posługiwali się terminami: gród, rynek, ratusz, lokacja. Opisywali wygląd średniowiecznego miasta.  Uczniowie stosowali strategie komunikacyjne (domyślali się znaczenia wyrazów z kontekstu). Główne kompetencje kluczowe
to: pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, korzystanie z nowych technologii poznanych podczas szkolenia na Malcie. Głównymi celami zajęć było poznanie budowy średniowiecznego miasta oraz określenie zajęć rzemieślników w języku polskim i angielskim, wymienianie elementów miasta średniowiecznego w języku polskim i angielskim, opisywanie, czym zajmowali się rzemieślnicy w mieście średniowiecznym, przyporządkowywanie opisów rzemieślników do odpowiadających im obrazków, rozwijanie umiejętność komunikowania się w języku angielskim, aktywny udział uczniów w lekcji - komunikowanie się w języku angielskim.

Podczas zajęć zastosowano metody pracy:

  • komunikacyjna;
  • audiowizualna;
  • audiolingwalna.

Zastosowano indywidualną i zbiorową formę pracy. Wykorzystano materiały i pomoce dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu, multibook - podręcznik do historii „Wczoraj i dziś” - klasa V.

W ramach zajęć z języka polskiego przeprowadzono zajęcia na temat: Dlaczego „lajkujemy?” Sztuka dyskusji. Polonistka wyświetliła  uczniom film z udziałem Brytyjczyka Kita Donisthorpe, nauczyciela języka angielskiego w Polsce, który opowiadał m.in. o tym, czym jest język międzynarodowy. Uczniowie na kartach pracy łączyli  polskie słowa z nazwami kraju, z którego pochodzą, rozmawiali o zapożyczeniach z języka angielskiego oraz innych języków. Nauczycielka przypominała o zasadach prowadzenia dyskusji. Uczniowie porozumiewali się w języku angielskim i  języku polskim. Tworzyli wspólną notatkę na arkuszu, wykorzystując podane informacje. Prowadzili dyskusję na temat literatury pięknej i tekstów użytkowych, wskazywali różnice w stosowaniu języka, rozpoznawali osoby pochodzące z różnych krajów anglojęzycznych. Celem zajęć było również zwrócenie uwagi            na zagadnienie czystości języka polskiego.

Główne cele zajęć to:

  1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
  2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
  3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka
    i językowego komunikowania się ludzi.
  4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania)
    w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
  5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
  6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

Samokształcenie:

  1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie  do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
  2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania  ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
  3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.

Ważne cele zajęć to również:

  • świadomość uczniów, dlaczego współcześnie do języka polskiego przenika najwięcej angielskich słów,
  • świadomość uczniów, że język angielski jest obecnie najczęściej używanym językiem
    w kontaktach międzynarodowych,
  • świadomość uczniów, że język kształtowany jest przez kulturę oraz inne języki i stale  się rozwija, zmienia,
  • wskazywanie krajów, w których mówi się po angielsku,
  • rozpoznawanie angielskich zapożyczeń i wskazywanie ich w  tekście.

Metody i formy pracy:

  • CLIL;
  • metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy;
  • klasyczna metoda problemowa;
  • metoda sytuacyjna;
  • giełda pomysłów;
  • metoda asymilacji wiedzy;
  • dyskusja, pogadanka w języku polskim i angielskim;
  • praktyczne  metody ćwiczebne;
  • praca indywidualna i grupowa.

Wykorzystano pomoce dydaktyczne:

  • komputer oraz rzutnik do wyświetlenia filmów i prezentacji multimedialnej,
  • polityczna mapa świata,
  • samoprzylepne karteczki w dwóch kolorach,
  • duże arkusze papieru (1arkusz na grupę).

             Na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasie VII uczniowie poznali zawody przyszłości, przeszłości i teraźniejszości.

             Celem zajęć było wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów, charakteryzowanie wybranych zawodów oraz kształtowanie umiejętności językowych; planowanie kariery edukacyjno - zawodowej z uwzględnieniem konsekwencji podjętych wyborów.

               Metody i formy pracy: praca w grupach, praca zbiorowa, eksperyment, dyskusja, prezentacja, pogadanka.

              Środki dydaktyczne: karty pracy w grupach (nazwy zawodów i ich kategorie, kartki z nazwami zawodów w języku angielskim, tablica interaktywna, Internet (LearningApps.org; wordwall.net oraz strona barometrzawodow.pl)

             W trakcie zajęć zdefiniowano w języku polskim i angielskim zawody przyszłości, przeszłości i zapomniane (ginące). Wyjaśniono, czym zajmowano się w następujących zawodach: cyrulik, druciarz, konwisarz, stelmach, repasarka, siodlarz, strycharz. Z wykorzystaniem strony LearningApps.org. uczniowie dopasowali nazwy zawodów w języku angielskim z ich czynnościami. Następnie uczniowie wypowiadali się na temat własnej przyszłości – jaki zawód chcieliby wykonywać, czyniąc w ten sposób pierwszy krok                      do planowania własnej kariery zawodowej.

           Po przeprowadzonych zajęciach zaplanowane cele zostały osiągnięte. Uczeń potrafi:

  • dopasować przykładowe zawody do wybranej kategorii zawodów (zawody przyszłości, przeszłości i zapomniane),
  • podać definicję zawodu przyszłości, przeszłości i zapomnianego (ginącego),
  • dopasować do wybranych zawodów nazwy zawodów w języku angielskim,
  • zdefiniować wybrany zawód za pomocą słówek w języku angielskim,
  • współpracować z innymi na rzecz osiągnięcia wspólnego celu.

Poprzez udział w zajęciach uczeń:

  • kształcił kompetencje informatyczne (umiejętność korzystania z aplikacji, platform edukacyjnych, itp.),
  • zna znaczenie słów: rozwój zawodowy, rynek pracy, kompetencje miękkie, barometr zawodów, wybrane nazwy zawodów przyszłości, przeszłości i ginące,
  • zapoznał się ze stroną barometrzawodow.pl, na której prognozowane jest zapotrzebowanie pracowników na rynku pracy w różnych województwach, w danym roku.

          Nauka w szkole podstawowej powinna ułatwiać uczniowi podjęcie decyzji w kwestii jego dalszej specjalizacji. Młodzi ludzie są na etapie poszukiwań swego zawodu i miejsca                         w społeczeństwie, powinni więc mieć przed sobą szerokie pole umożliwiające dobrą orientację, która odpowiednio wspierana zaowocuje trafnym wyborem.

Przeprowadzone zajęcia miały na celu wprowadzenie innowacyjnych technik nauczania poznanych na szkoleniach na Malcie, wzmocnienie europejskiego wymiaru szkoły oraz poszukiwanie nowych, skuteczniejszych rozwiązań w nauczaniu, które przyczynią  się do rozwoju umiejętności podstawowych uczniów w pisaniu, czytaniu i liczeniu. Udoskonalone kompetencje językowe wykorzystano do obsługi nowoczesnych technologii informacyjnych. Celem przeprowadzonych zajęć było również zachęcanie do nauki języka angielskiego jako języka międzynarodowego, zachęcanie do podejmowania inicjatyw i nauki przez całe życie. Powyższe działania przyczynią się do podejmowania nowych przedsięwzięć przez nauczycieli na terenie naszej szkoły i na arenie międzynarodowej.