SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z INFORMATYKI

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z INFORMATYKI

Temat: Kosmiczne przygody.

CELE:

Ogólne:
Uczeń:

  • pozna sposoby szyfrowania i odszyfrowywania informacji,
  • wykorzysta grę Scottie Go! do utrwalenia wcześniej zdobytych umiejętności,
  • utrwali określenia kierunków w języku polskim i angielskim.

Szczegółowe:
Uczeń:

  • nauczy się odszyfrować tekst zgodnie z kluczem,
  • zakoduje informację zgodnie z kluczem,
  • stworzy i przetestuje napisany program, wykorzystując dostępne polecenia,
  • dowie się, na czym polegają obroty oraz będzie potrafić zastosować wiedzę podczas pisania kodu,
  • nauczy się szukać różnych możliwych rozwiązań postawionego problemu,
  • będzie doskonalić współpracę w grupie rówieśniczej.

Metody:

  • słowna (rozmowa kierowana),
  • CLIL,
  • poglądowe,
  • działalności praktycznej.

Formy pracy:

  • zbiorowa,
  • indywidualna (jednolita i zróżnicowana),
  • grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

  • zestaw: gra Scottie Go! Edu wraz tabletem z zainstalowaną aplikacją Scottie Go! Edu,
  • kartki,
  • kredki, ołówki,
  • koperty z zakodowaną wiadomością.

 PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wstęp:

Mam dla was bardzo ważne zadanie. Każdy otrzyma list, który trzeba odczytać. Musimy się spieszyć, bo ktoś czeka na odpowiedź.

Każdy uczeń otrzymuje kopertę z zaszyfrowaną wiadomością (szyfr Cezara):

Mój pojazd kosmiczny uległ awarii. Proszę, pomóż mi.

Potrzebuję nowych części, by wrócić do domu.

Scottie.

Uczniowie czytają.

- Czy ktoś potrafi odczytać ten list lub ma pomysł jak go odczytać?

- Nie.

- Ta wiadomość została zaszyfrowana. Czy ktoś z was spotkał się z takim szyfrem?

- Nie.

- Jeśli chcemy przekazać komuś wiadomość, ale nie chcemy by ktoś inny ją odczytał to stosujemy szyfr. Każdy szyfr ma swój klucz. Do zaszyfrowania tej wiadomości użyto Szyfru Cezara.

- Rozdam wam klucz do tego szyfru i proszę odczytać wiadomość.

Uczniowie rozszyfrowują wiadomość.

- Czy wiecie, kim jest Scottie?

- Jaki ma problem?

- Czy chcecie mu pomóc?

- Podsumowując, czego dowiedzieliśmy się z listu?

Scottie to sympatyczny kosmita, jego statek uległ awarii na Ziemi.

- Kto spróbuje przetłumaczyć list lub jego fragment na język angielski?

Chętni uczniowie wspólnie tłumaczą list.

Przebieg zajęć:

1.     Programujemy:

Pomożemy Scottiemu wrócić do domu. Jednak, żeby było to możliwe musicie wykonać kilka kolejnych zadań.

Uczniowie otrzymują pudełka z grą Scottie Go! Następnie zapoznają się z zestawem
i dostępnymi bloczkami. Odczytują polecenia na bloczkach po polsku i po angielsku.

Proszę wskazać, które bloczki na pewno wykorzystamy („start”, „koniec”). Razem  wykonujemy pierwsze zadanie – zwracając uwagę na sposób ułożenia puzzli, umieszczenie bloczków „start” i „koniec”.

Gdy tylko programy są gotowe, uczniowie otrzymują tablety. Po krótkim przypomnieniu zasady działania aplikacji rozpoczynamy pracę.

- Na co warto zwrócić uwagę podczas pracy z aplikacją?

Warto czytać komunikaty, które wyświetla aplikacja, ponieważ mówią one, jakie bloczki będą potrzebne w poszczególnych etapach.

Uczniowie pracują zespołowo. Układają kolejne kody i skanują poprzez aplikację w tablecie,
a Scottie przechodzi kolejne fragmenty drogi do domu.

Podsumowanie zajęć:

Uczniowie otrzymują kolejną zaszyfrowaną – Szyfr czekoladka.

Proszę odkodować i podzielić się wrażeniami z korzystania z gry Scottie Go!

Uczniowie odkodowują zaszyfrowaną wiadomość:

Jesteście mistrzami kodowania.

- Co sprawiło wam trudność, a co sprawiło radość podczas tych zajęć?

Wypowiedzi uczniów.

Każda grupa wykazała się dużą cierpliwością i logicznym myśleniem, rozwiązując szyfry
i układając kolejne gody, by pomóc małemu kosmicie w powrocie do domu. Logiczne myślenie, cierpliwość, wytrwałość to cechy programistów.