Statystyki
- Odwiedziny: 1277723
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z INFORMATYKI
Temat: Kosmiczne przygody.
CELE:
Ogólne:
Uczeń:
Szczegółowe:
Uczeń:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wstęp:
Mam dla was bardzo ważne zadanie. Każdy otrzyma list, który trzeba odczytać. Musimy się spieszyć, bo ktoś czeka na odpowiedź.
Każdy uczeń otrzymuje kopertę z zaszyfrowaną wiadomością (szyfr Cezara):
Mój pojazd kosmiczny uległ awarii. Proszę, pomóż mi.
Potrzebuję nowych części, by wrócić do domu.
Scottie.
Uczniowie czytają.
- Czy ktoś potrafi odczytać ten list lub ma pomysł jak go odczytać?
- Nie.
- Ta wiadomość została zaszyfrowana. Czy ktoś z was spotkał się z takim szyfrem?
- Nie.
- Jeśli chcemy przekazać komuś wiadomość, ale nie chcemy by ktoś inny ją odczytał to stosujemy szyfr. Każdy szyfr ma swój klucz. Do zaszyfrowania tej wiadomości użyto Szyfru Cezara.
- Rozdam wam klucz do tego szyfru i proszę odczytać wiadomość.
Uczniowie rozszyfrowują wiadomość.
- Czy wiecie, kim jest Scottie?
- Jaki ma problem?
- Czy chcecie mu pomóc?
- Podsumowując, czego dowiedzieliśmy się z listu?
Scottie to sympatyczny kosmita, jego statek uległ awarii na Ziemi.
- Kto spróbuje przetłumaczyć list lub jego fragment na język angielski?
Chętni uczniowie wspólnie tłumaczą list.
Przebieg zajęć:
1. Programujemy:
Pomożemy Scottiemu wrócić do domu. Jednak, żeby było to możliwe musicie wykonać kilka kolejnych zadań.
Uczniowie otrzymują pudełka z grą Scottie Go! Następnie zapoznają się z zestawem
i dostępnymi bloczkami. Odczytują polecenia na bloczkach po polsku i po angielsku.
Proszę wskazać, które bloczki na pewno wykorzystamy („start”, „koniec”). Razem wykonujemy pierwsze zadanie – zwracając uwagę na sposób ułożenia puzzli, umieszczenie bloczków „start” i „koniec”.
Gdy tylko programy są gotowe, uczniowie otrzymują tablety. Po krótkim przypomnieniu zasady działania aplikacji rozpoczynamy pracę.
- Na co warto zwrócić uwagę podczas pracy z aplikacją?
Warto czytać komunikaty, które wyświetla aplikacja, ponieważ mówią one, jakie bloczki będą potrzebne w poszczególnych etapach.
Uczniowie pracują zespołowo. Układają kolejne kody i skanują poprzez aplikację w tablecie,
a Scottie przechodzi kolejne fragmenty drogi do domu.
Podsumowanie zajęć:
Uczniowie otrzymują kolejną zaszyfrowaną – Szyfr czekoladka.
Proszę odkodować i podzielić się wrażeniami z korzystania z gry Scottie Go!
Uczniowie odkodowują zaszyfrowaną wiadomość:
Jesteście mistrzami kodowania.
- Co sprawiło wam trudność, a co sprawiło radość podczas tych zajęć?
Wypowiedzi uczniów.
Każda grupa wykazała się dużą cierpliwością i logicznym myśleniem, rozwiązując szyfry
i układając kolejne gody, by pomóc małemu kosmicie w powrocie do domu. Logiczne myślenie, cierpliwość, wytrwałość to cechy programistów.