ZAJĘCIA Z MATEMATYKI PROWADZONE W RAMACH PROGRAMU "LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"

W dniu 27 października zostały przeprowadzone zajęcia z matematyki w kl. VIII na temat: Bryły przestrzenne w ramach projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.

Podczas prezentacji brył przestrzennych, została wykorzystana drukarka 3D. Uczniowie KL. VIII spośród przedstawionych brył przestrzennych, które były wykonane różnymi technikami: modeli brył z tworzywa sztucznego, brył szkieletowych, klocków, brył wykonanych z papieru przez uczniów z lat ubiegłych, brył ze słomek konstrukcyjnych, brył wykonanych w drukarce 3D grupowali je według cech wspólnych –podział na graniastosłupy, ostrosłupy, bryły obrotowe. Bryły przestrzenne uczniowie mogli oglądać z każdej strony, wziąć je do ręki i przyjrzeć się im. Podczas zajęć odbył się pokaz brył obrotowych na specjalnej maszynie do tworzenia brył obrotowych, natomiast w przypadku brył przestrzennych wykorzystaliśmy drukarkę 3D. Po wyborze z dostępnej bazy danych został wydrukowany ostrosłup trójkątny – czworościan foremny oraz prostopadłościan. Dzięki wykorzystaniu drukarki 3D uczniowie zauważyli, że to co abstrakcyjne – model czworościanu czy prostopadłościanu na ekranie laptopa – nabrał realnych kształtów. Druk dostarczył pomocy dydaktycznej - rozwija wyobraźnię przestrzenną wśród uczniów, stanowi kolejny element do kolekcji wydruków 3D.

CELE LEKCJI:

  • Przypomnienie oraz uporządkowanie wiadomości na temat brył przestrzennych.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej poprzez wskazywanie oraz nazywanie brył wśród modeli innych brył.
  • Poszerzanie wiedzy i umiejętności matematycznych przez rozpoznawania brył przestrzennych: graniastosłupów, ostrosłupów, walców, kul, stożków w otaczającej nas rzeczywistości.