Statystyki
- Odwiedziny: 1277781
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
W dzisiejszych czasach, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizować ten problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wprowadziłam do swojej klasy ogólnopolski projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”, wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.
Cele ogólne projektu to:
Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:
W każdym z modułów uczestnik musi wybrać jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której powinien wykonać co najmniej cztery zadania.
Lektury mogą być czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości.
Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel zamieszcza na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć. Jeśli autor projektu zatwierdzi realizację MODUŁU, to nauczyciel otrzymuje POTWIERDZENIE jego realizacji.
W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane jest zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.
Innowację pedagogiczną „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” realizowano w czasie zajęć edukacji wczesnoszkolnej od 2 września 2019 r. do 31 maja 2020 r. Zajęcia odbywały się 1 raz w tygodniu podczas realizacji poszczególnych modułów. W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania został wprowadzony do klasy II projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:
Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano zajęcia z trzech modułów:
I moduł - od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. - Fikuśne lekturki spod chmurki Pierwsza przeczytana lektura to "Niesamowite przygody 10 skarpetek - czterech prawych i 4 lewych" Justyny Bednarek.
II moduł - od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. - Zwierzęce lekturki spod chmurki
wspólnie wybraliśmy i czytaliśmy lekturę pt. "O psie, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Często uczniowie z moich klas włączają się w akcje charytatywne miedzy innymi pomagamy naszej lokalnej fundacji Animal Ghost, dlatego najtrafniejszym według nas wszystkich wyborem była książka o przygodach Lampo.
III moduł - 01.03.2020r. do 30.05.2020 r. - Uczniowie klasy II ze Szkoły Podstawowej
w Sierakówku wspólnie wybrali i czytali lekturę pt. "Detektyw Pozytywka" Grzegorza Kazdepke.
W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano co najmniej cztery zadania. Lektury były czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości. Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć i otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu. Każdy moduł kończył się pisemnym potwierdzeniem,
a całość projektu Certyfikatem ukończenie ogólnopolskiego projektu CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki. Każdy uczeń otrzymał również indywidualny dyplom, klasa II otrzymała certyfikat ukończenia projektu oraz nauczyciel prowadzący.
Ewaluacja
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, zostały przygotowane rozmowy z uczniami i rodzicami na platformie Microsoft Teams, dotyczące projektu. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć
w przyszłości.
Wnioski:
Obserwacja uczniów podczas zajęć oraz przeprowadzone rozmowy pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:
Uczeń:
Rodzic:
Placówka:
Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania
u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania czytelniczego. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.
Projekt „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” był dla dzieci interesujący, rozwijał kreatywność. Dużym sukcesem projektu była, co potwierdzili wszyscy uczniowie i rodzice, poprawa techniki czytania.
Nauczyciel realizujący: Beata Radecka