CZYTAM Z KLASĄ - OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY - EDYCJA I

                                             

W  dzisiejszych czasach,  gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.

Aby zminimalizować ten problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wprowadziłam do swojej klasy ogólnopolski projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”, wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.

Cele ogólne projektu to:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

 

Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:

W każdym z modułów uczestnik musi wybrać jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której powinien wykonać co najmniej cztery zadania.

Lektury mogą być czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości. 

Po  zrealizowaniu  każdego modułu nauczyciel zamieszcza  na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć. Jeśli autor projektu zatwierdzi realizację MODUŁU, to nauczyciel otrzymuje POTWIERDZENIE jego realizacji.

W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane jest zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.

Innowację pedagogiczną „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” realizowano w czasie zajęć edukacji wczesnoszkolnej od 2 września 2019 r. do 31 maja 2020 r. Zajęcia odbywały się 1 raz w tygodniu podczas realizacji poszczególnych modułów. W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania został wprowadzony do klasy II projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju
    i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano zajęcia z trzech modułów:

I moduł - od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. - Fikuśne lekturki spod chmurki Pierwsza przeczytana lektura to "Niesamowite przygody 10 skarpetek - czterech prawych i 4 lewych" Justyny Bednarek.

 

II moduł - od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. - Zwierzęce lekturki spod chmurki

wspólnie wybraliśmy i  czytaliśmy lekturę pt. "O psie, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Często uczniowie z moich klas włączają się w akcje charytatywne miedzy innymi pomagamy naszej lokalnej fundacji Animal Ghost, dlatego najtrafniejszym według nas wszystkich wyborem była książka o przygodach Lampo.

 

III moduł - 01.03.2020r. do 30.05.2020 r. - Uczniowie klasy II ze Szkoły Podstawowej
w Sierakówku wspólnie wybrali i  czytali lekturę pt. "Detektyw Pozytywka" Grzegorza Kazdepke.

W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano co najmniej cztery zadania. Lektury były czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości. Po  zrealizowaniu  każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć i otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu. Każdy moduł kończył się pisemnym potwierdzeniem,
a całość projektu Certyfikatem ukończenie ogólnopolskiego projektu CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki. Każdy uczeń otrzymał również indywidualny dyplom, klasa II otrzymała certyfikat ukończenia projektu oraz nauczyciel prowadzący.

Ewaluacja

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, zostały przygotowane rozmowy z uczniami i rodzicami na platformie Microsoft Teams, dotyczące projektu. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć
w przyszłości.

 Wnioski:

Obserwacja uczniów podczas zajęć oraz przeprowadzone rozmowy pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:

Uczeń:

  • projekt zachęcił uczniów do wypożyczania i czytania książek;
  • uczniowie chętniej zaczęli sięgać po książki;
  • chętnie wykonywali prace plastyczne i inne zadania związane z treścią przeczytanych książek;
  • największym zainteresowaniem cieszą się książki,  w których jest dużo kolorowych ilustracji;
  • dzieci lubią, kiedy ktoś inny czyta im książkę.

Rodzic:

  • dziecko lubi czytać książki;
  • najczęściej zachęca swoje dziecko do czytania książek poprzez zakup książki, rozmowę na temat książek oraz dając mu własny przykład;
  • działania związane z udziałem w projekcie wpłynęły na rozwój zainteresowań czytelniczych ich dziecka, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywne słuchanie;
  • kontakt z literaturą jest ważny, ponieważ ma wpływ na naukę czytania, odbiór tekstów i wyniki w nauce;
  • wbrew opinii, że coraz mniej dzieci korzysta z biblioteki – 90% rodziców wskazało tą instytucję, jako najczęstszy sposób zdobywania książek, 80% - dostaje w prezencie;
  • dziecko czyta książki kilka razy w tygodniu, co w świetle współczesnych obaw z zanikiem czytelnictwa wśród dzieci jest optymistyczną prognozą.

Placówka:

  • oferując uczniom innowacyjne zajęcia, podniosła prestiż placówki w środowisku lokalnym.

Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania
u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania czytelniczego. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.

Projekt „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” był dla dzieci interesujący, rozwijał kreatywność. Dużym sukcesem projektu była, co potwierdzili wszyscy uczniowie i rodzice,  poprawa techniki czytania.

Nauczyciel realizujący: Beata Radecka